Te weinig slaap maakt dik

Een korte slaap verhoogt het lichaamsgewicht en kan tot zwaarlijvigheid leiden. Nu wordt slaaptekort als een nieuwe risicofactor voor obesitas beschouwd. Slaaptekort leidt tot moeheid overdag. Die moeheid zorgt ervoor dat je minder zin hebt in lichaamsbeweging, zodat je minder calorieën gaat verbranden.
Tegelijk ga je meer eten. Slaaptekort veroorzaakt eveneens het hongergevoel. Inderdaad gaan mens (en dier) meer eten wanneer hun slaapduur ingekort wordt. Studies tonen aan dat het niveau van hongerhormonen zich dan ongunstig ontwikkelen.
Magnesium, een mineraal dat weinig in onze voeding voorkomt, speelt een rol bij (spier)spanning, de prikkeloverdracht, het hartritme, de botopbouw, werkt ontspannend en is onmisbaar voor de aanmaak van enzymen en hormonen. Het kan verzuring tegen gaan en herstelt een verstoorde klierwerking. Magnesium is één van de belangrijkste mineralen in het lichaam dat ook borg staat voor een uitstekende nachtrust. Omdat magnesium bij zoveel processen in het lichaam betrokken is en wij relatief weinig binnen krijgen (o.a. door verschraling van de voedingsbodem), hebben wij massaal een te kort aan dit mineraal. Een degelijk magnesium supplement, al of niet in combinatie met calcium en kalium zorgt voor een rustige en herstellende slaap. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie heeft een volwassene dagelijks 460 milligram magnesium nodig. De westerse voeding zou gemiddeld 120 milligram magnesium per dag leveren. Met deze cijfers lijkt het logisch waarom zoveel mensen klagen over slaapproblemen.

Laat je goed adviseren over magnesium er zijn heel veel soorten en doseringen mogelijk. Voor meer informatie kun je mij mailen.